Deze site maakt gebruik van cookies.Meer wetenAccepteren

Sporten met chronische hyperventilatie

Prijs € 39

GRATIS verzending vanaf € 60,00

 

Inhoud 50 ml

Onmiddelijk leverbaar

 

 

Aantal:

 

Plaats in mandje


Sporten met chronische hyperventilatie… en de zuurstof dan ?

Er zijn weinig argumenten (chronische hyperventilatie is er zeker geen) om te gebruiken om niet te sporten. Sporten is goed; zoveel is zeker. Iemand die aan chronische hyperventilatie lijdt, zal ook met sporten veel gebaat zijn.

Zuurstofgebrek kan zeker geen argument zijn om met chronische hyperventilatie niet te sporten. Integendeel, zuurstof moet juist de voornaamste reden zijn om het wel te doen.
Zuurstof komt bij ons binnen via de longen. Daar zetten de longblaasjes uit en vullen zich met lucht. Deze longblaasjes geven dan de ingeademde zuurstof terug aan het bloed. Door regelmatig te sporten gaan die longblaasjes in staat zijn om meer zuurstof naar het bloed te transporteren. Ook de ademhalingsspieren ondergaan een positieve invloed van het sporten. Zij worden sterker waardoor men regelmatiger zal ademen.

 

Kan het hart sporten aan bij chronische hyperventilatie ?

Mensen die aan chronische hyperventilatie lijden, hebben vaak last van hartkloppingen. Door via de sport het hart sterker te maken, zal men automatisch een tragere hartslag krijgen. Dit maakt de symptomen van hyperventilatie minder zwaar. Een getraind en sportief hart zal veel beter in staat zijn om het transport van zuurstof doorheen het lichaam te regelen. Bijkomend voordeel voor het hart is dat je snel resultaat ziet. Al na een tiental uren sporten zal je voelen dat je hart veranderd is. Uiteraard is het niet de bedoeling om die tien uren in één keer te verrichten. Regelmatig een half uurtje sporten is zeer ideaal. Door het sporten zal de wand van het hart sterk worden en zullen de hartkamers vergroten. Hierdoor zal de bloeddruk verminderen en de hartslag vertragen.


Chronische hyperventilatie: let op voor “verkeerd sporten”

Als men op een verkeerde manier aan sport gaat doen, dan is het risico op chronische hyperventilatie merkelijk groter. Je bent op een verkeerde manier aan het sporten als je bijvoorbeeld tijdens het sporten voortdurend door je mond ademt. Hierdoor verlies je teveel koolzuurgas.

Het is daarom van belang om de hoeveelheid sport rustig op te drijven. Beginnen met rustig aan joggen, is zeer geschikt. Let er dan op dat je vooral door je neus ademt. Dat je meer gaat ademen dan gewoonlijk is wel normaal, aangezien je een inspanning aan het leveren bent. Na verloop van tijd zal je lichaam zich echter aanpassen en zal je ook je snelheid kunnen opdrijven zonder extreem veel te ademen.

Het is dus heel sterk aan te raden om aan sport te doen. Chronische hyperventilatie mag zeker geen excuus zijn om het niet te doen. Men moet er wel op letten dat men tijdens het sporten zo weinig mogelijk via de mond ademt.